Pranatacara
v Pranatacara inggih punika satunggiling paraga
ingkang nggadhahi jejibahan nglantaraken titilaksana ing satunggiling upacara
adat temanten, kesripahan, resmi/formal, pepanggihan, pasamuan, pengaosan,
pentas (show) lan sapiturutipun. Upaminipun wonten ing tata upacara adat
temanten Jawi pranatacara kajibah nglantaraken titi laksitaning adicara ijab,
pawiwahan lan panghargyan, sanadyan mekaten adicara ijab kadhang kala madeg
piyambak boten kagarba kaliyan adicara pawiwahan lan panghargyan temanten. Ing
upacara kasripahan juru paniti laksana nglantaraken tata upacara pangrukti
utawa pametaking layon.
v Anggenipun dados pranata adicara
kedah nggatosaken punapa ingkang wonten ing tata cara pranata adicara. Pranata
adicara kedah nggatosaken punapa ingkan dipunwastani 4W, kang isinupun :
Wiraga, Wicara, Wirasa, Wirama.
v Pranata cara kabagi pirang-pirang
penganggone yaiku :
v Bentenipun pranatacara saha pranata
adicara
Jejibahaning pranatacara limrahipun
inggih prasaja, inggih menika ngaturaken acara setunggal baka setunggal ing
acara menapa kemawon. Acara sepisan menika, dhumateng Bapak... sumangga. Lajeng
ngaso. Acara kaping kalih menika... dhumateng Ibu... sumangga. Lajeng ngaso.
Makaten salajengipun namung ngaturaken acara setunggal baka setunggal. Nalika
para tamu ngunjuk pranatacara inggih ngemum, nalika para tamu dhahar,
pranatacara inggih dherek nedha. Ingkang baku acara sampun saged lumampah. Beda
kaliyan pranata adicara, kajawi nindakaken ingkang kados katindakaken
pranatacara, pranata adicara saged ngisi acara damel regeng
ngregenging swasana. Upaminipun nalika para tamu nembe ngunjuk, pranata adicara
nyandra para tamu, nyandra sasana pawiwahan, nyandra tarub.
nalika para tamu nembe dhahar, pranata adicara nyandra temanten. Gampilipun
pranata adicara saged akarya regenging swasana, boten sepa,sepi,samun. Pranata
adicara boten badhe katelasan wicara sarta perkawis ingkang kawedhar
(materi/bahan) kangge ngisi swasana. Sanajan kedah 2-3 jam micara. Kajawi
menika pranata adicara saged ngolah acara menapa kemawon, tanggap ing sasmita
saha swasana, satemah saged damel putusaning adicara kanthi laras tur leres.
v Amrih jejibahan saged kasil kanthi sae, pranatacara saha pamedhar sabda
kedah saged ngrengkuh sarat sarana ingkang baku, inggih punika :
- Swara
Kedaling lathi
kedah kagladhi, supados saged langkung cetha medaling suwanten, pranatacara
saha pamedhar sabda kedah saged mapanaken utawi ngginakaken swanten ingkang
awrat, cekapan, utawi inggil trep kaliyan swanten iringaning gendhing ( menawi
wonten ).
Pangolahing swanten kedah
wajar, cetha, tegas mboten ketawis sanget menawi kaolah ( dipun damel-damel ).
Ing babagan swanten meniko, pranatacara saha pamedhar sabda kedah wigatos dhateng swaraning aksara swara ( ucapan ), langkung-langkung beda-beda
mingsad-mingsudipun ing tembung lingga saha tembung andhahan.
Wirama ( lagu )
ugi kedah kagladhi kanthi saestu supados sekeca kamirengaken, kados pundhi rindhik rikatipun, mandhap minggahipun, sampun ngantos kasesa, ananging ugi
sampun ngantos nglentrek sanget. Gladhi olah swara punika kedah pikantuk
kawigatosan ingkang mirungga, amargi punika dados satunggaling sarat baku kagem
pranatacara saha pamedhar sabda.
- Busana ( Ageman )
Ajining raga gumantung
busana, mila babagan busana punika ugi kedah pun gladhi saengga jejibahan
pranatacara saha pamedhar sabda saged kalaksanakaken kanthi sae.Anggenipun
ngadi busana kedah kajumbuhna kaliyan kaperluan wonten ing upacar punapa
ingkang badhe dipun ayahi.
Jejering pranatacar
saha pamedhar sabda saged katingal ngrengreng menawi karengga swanten, raga lan
busana ingkang pantes.Pangudining busana saged ngetrepaken kaliyan rupi utawin
wernining busana kaliyan kulit, sareng make up, saengga katingal pantes kaliyan
papan panggenan, mboten nyolok tuwin samadya kemawon.
Wonten ing babagan
mangagem busana ( ageman ) punika, saestu sae sabda pangandikan kanjeng suhunan
Pakowboewana IV ingkang sampun panjenenganipun kanjeng susuhunan sabdaaken
dhumateng para sentana saha karabat keratin kasunanan Surakarta Hadiningrat,
inggih punika :
“ Nyandhang menganggo iku dadiya sarana hamemangun
manungsa njaba njero, marmane pantesen panganggonira, trapna traping panganggon,
chundukna marang kahananing badanira, wujud lan wernane jumbuhna kalawan dedeg
piadeg miwah pakulitan..”
(Menggunakan Pakian itu harus jadi sarana membangun
pribadi seseorang lahir dan bathin, jadi harus sesuaikanlah pakianmu, serasikan
dengan keadaan, sesuaikan dengan bentuk badan waran pakaian, pilihlah yang
sesuai dengan postur tubuh serta warna kulit )
Pramila babagan busana punika
kedah pun gladhi ingkang sasae-saenipun dening pranatacara saha pamedhar sabda,
amrih sae kasilipun tumrap sadayanipun, langkung sae ugi kagem para pranatacara
saha pamedhar sabda ing sak derengipun ngayahi jejibahan dados pranatacara saha
pamedhar sabda, busana punika saenipun kedah dipun rembag kaliyan panitya,
amrih hasil ingkang dipun kajadaken sae wontenipun.
- Subasita ( Trapsila )
Trapsila ( tata krami )
kedah pun gladhi ingkang sae, amargi trapsila ingkang kirang, sagd ngirangi
kawibawanipun pranatacara saha pamedhar sabda.Solah bawa sampun ngantos
kadamel-damel ( katingal dening ing asanes utawi mboten ) langkung sae bilih
solah bawanipun prasaja kemawon, anteng, manteb ananging mboten kaken ( kaku ).
Ewah-ewahanipun
pasuryan ugi kedah kaudi ingkang sadaya wau sageda nggambaraken isining
penggalih, ingkang lajeng jumbuh kaliyan swasana, sapertos, bilih wonten ing
pawiwahan saha pahargyan, pasuryan binger sumringah lan ramah awit prastawa
menika ngemu suraos suka, kabagyan, saha kabingahan.
Wondene wonten ing
sripah, pasuryan kedah mboten katingal binger sumringah, amargi punika tamtu
mboten jumbuh kaliyan swasana saha raos manah kulawarga ingkang nembe nandang
duka sungkawa.
- Basa lan sastra
Basa lan sastra
ngawujudaken kabetahan ingkang baku tumrapipun priyantun ingkang nembe ngayahi
tugas dados pranatacara saha pamedhar sabda. Basa ingkang kaginakaken kedah
miturut tuntutaning sastra ingkang leres, pamilihing tembung ingkang lajeng
dipun ronce dados ukara kedah trep, luwes, sae, wusana sekeca kapireng ing
asanes.Kanthi pangertosan ingkang sae babagan basa tuwin sastra, pranatacara saha
pamedhar sabda saged ndapuk mocap, tembung , ukara saha wacana kanthi leres
tuwin laras.
Laras : tegesipun pranatacara saha pamedhar sabda saged
ngrantam saha mbabar titilaksana trep kaliyan kawontenan saha swasana.
Leres : tegesipun pranatacara saha pamedhar sabda
saged ngginakaken basa ingkang trep kaliyan parasastranipun.
Ingkang menika
pranatacara saha pamedhar sabda saged lumebet ing pawiyatan utawi saged maos
piyambak buku-buku ingkang ngemot kawruh paramasastra kasebat.
Bab-bab ingkang kedah
kasingkiri Pranatacara
1. jumeneng kanthi lelambaran satunggal suku
2. jumenneg kanthi suku sekalangkung rapet utawi
sakalangkung mekar
3. jumeneng kanthi patrap ingkang kirang greget
4. jumeneng kirang sigrak utawi jumeneng kanthi
ronggeh
5. jumeneng kanthi mboten nggatosaken papan
panggenan
6. asring ngebahaken peranganing sarira
7. asring mirsani cathetan
8. asta dipunbanda wonten wingking
9. saha sane-sanesipun
1. jumeneng kanthi lelambaran satunggal suku
Berkah Dalem
Kawilujengan saha katentreman mugi tansah kajiwa kasarira dening kula panjenengan sadaya sinartan berkah saking Gusti Ingkang Maha Kawasa. Agunging puji pangalembana namung konjuk wonten Ngarsaning gusti ingkang amurba amisesa sadaya titah ingkang sampun cinipta ing jagad pramudita, inggih awit sih wilasanipun kula panjenengan sadaya saged pepanggihan ing sasana punika.
Ingkang kinurmatan Bapak .... , Ibu Bapak saha kadang wredha mudha ... ingkang tansah bagya mulya.
....
2 Komentar
Saya hendak bertanya bu, berarti untuk pranatacara itu cenderung lebih kepada acara-acara yang formal sedangkan pranata adicara lebih kepada acara santai seperti mantenan ya Bu?
BalasHapuspranata adicara juga untuk acara formal
BalasHapus