UPACARA MANTU
BENTENIPUN UPACARA MANTEN JOGJA TUWIN SOLO
Dene wanci punika kula badhe ngaturaken mligi bab bentenipun
upacara adat ingkang badhe kagungan kersa mantu. Mligi Ngayogyakarta kaliyan
Solo. Ingkang sampun dipun damel paugeran, ingkang sipatipun kepara nasional.
Dene gambaripun Upacara makaten:
No
|
Gagrak Yogya
|
Gagrak Solo
|
Keterangan
|
|
1
|
Nontoni
|
Nontoni
|
Woten,
sampun boten mlapah
|
|
2
|
Lamaran
|
Lamaran
|
Woten,
sipatipun mana suka adat kulawarga
|
|
3
|
Asok tukon
|
Asok tukon
|
Woten,
sipatipun mana suka adat keluwarga
|
|
4
|
Srah-srahan,
Nyantri
|
Srah-srahan
|
Woten,
sipatipun mana suka, umum sapunika sedinten utawi kalih dinten saderengipun
ijab
|
|
5
|
Tarub
|
Tarub
|
Woten,
sipatipun mana suka, awit wonten 3,2,1 dinten saderengipun tempuking
damel utawi lijab
|
|
5
|
Siraman
|
Siraman
|
Woten,
Resmi padatan benten. Solo, wonten bopongan, mande dawet lan potong
rekma. Yogya bibar siraman gantos busana nyampingan grompol + nogosari
|
|
6
|
Midodareni
|
Midodareni
|
Woten,
sipatipun Resmi, padatan benten. Solo wonten nebus kembar mayang
|
|
7
|
Ijab
|
Ijab
|
Woten.
sipatipun Resmi menggahing nagari
|
|
Panggih
|
Panggih
|
Woten, sipatipun
Resmi atat Jawi padatan tata upacaraipun benten-benten
|
||
8
|
Resepsi
|
Resepsi
|
Woten,
Siapatipun resmi, mana suka
|
Saking rerangken upacara wau saperangan sampun wonten
paugeranipun, kados antawisipun:
- Tata Adat upacara Siraman
- Tata adat upacara Panggih
- Tata adat Rias penganten
- Tata adat Model busana Penganten
Dene sanesipun sipatipun tasih mana suka, tegesipun
gumantung pribadi ingkang kagunan kersa..dene tetimbanganipun murih gampilipun.
Mila lajeng wonten sebagian upacara dipun gabung kados conipun
- Nontoni sampun boten mlampah, awit lare sampun sami tetepangan
- Adicara Lamaran dados satunggal kaliyan asok tukon, Lan wanci punika kirang mantepin dipun wonteni tukar cicin. ( awit tukar cincin sanes tata adat Jawi )
- Adicara Srah-srahan kaliyan adicara Asok Tukon
- Adicara Midodareni, sampun boten wonten, gantosipun dipun wonteni Upacara Srah-srahan lan ugi Asok Tukon, Mligi kang ngrasuk agami Kristiani dipun wonteni sembayangan, utawi Biston, Kang islam waosan Alqur’an Ingkang sedayan wau manut gothek ing ngakathah murih gampilipun.
Namung caos wuninga mligi bab upacara Srah-srahan yen
ngajeng sampun wonten upacara srah-srahan inggih srah-srahan kang werdinipun
tanda sarujuking rembag antawis kulawarga setunggal lan satunggalipun, mila
lajeng wonten tanda dados /jadi nggenipun nglamar. Samenika wonten
upacara tukar cicin
Mila Srah-srahan nalika Midodareni pemanggih
kula srah-srahan calon pengaten, mila prayogi boten perlu mbekta punapa-punapa.
Dene kados ingkang kula aturaken ngajeng , tasih
kathah ingkang dereng dipun damel paugeran, ingkang sipatipun tasih mana suka,
kados contonipun
- Nontoni;
- Lamaran
- Asok Tukon
- Srah-stahan
- Pasang Tarub
- Ugi Bab busana kagem tiyang sepuhipun lan busana pengombyong manten : Buku tamu, pager ayu/bagus, among tamu. Lan MC
v Ing ngandhap menika badhe
dipunjlentrehaken babagan rerangken ingkang sampun kaserat wonten ing nginggil.
1.
Bab Adat Nontoni
Adat Nontoni punika satunggaling tata cara Jawi,
mligi satunggaling kulawarga ingkang kagungan putra kakung, badhe ngersakaken
putra mantu, ingkang dados inceranipun. kagem putranipun, gampilipun ingkang
badhe dipunsuwun dados sisihanipun ingkang putra.
Mila kulawarga kakung lajeng mbudidaya matah
satunggaling wakil kulawarga utawi duta, ingkang kadhawuhan pados sisik melik,
wonten dalemipun lare estri ingkang dados inceranipun wau.
Mila wakil kulawarga wau sowan wonten tiyang sepuhipun
lare estri, ingkang ugi nganthi putra kakungipun. Liripun samangke saged pirsa
piyambah larenipun.
Dene kulawarga pihak putri, sampunipun nampi rawuhipun
para tamu, ing salajengipun badhe ndhawuhi putranipun putri ingkang dados
wigatosing rembag kadhawuhan ngladosaken unjukan, sarta dhahar kagem para
tamu wau. Liripun sageda dipunpirsani ingkang badhe ngersakaken, leres
lan botenipun
Adat ingkang sampun, wonten ing adicara nontoni
rantamanipun:
- Atur Pambuka saking kulawarga. Wigatosig atur, ngaturaken kasugengan, sarta mundut pirsa wigatosipun anggenipun sami rawuh.
- Atur pangandikan saking pihak tamu. Wigatos atur, ngaturaken salam taklim Bpk X. Lan matur punapa ingkang dados wigatos sowan.
- lajeng kacaosan unjukan lan dedhaharan. Wonten adat caos unjuk punika putra putri ingkang wigatosing rembag ingkang ngladosaken. Dene putra kakung ingkang badhe ngersaken wau namung mirsani kanthi ulat manis, lan tanggap ing samita.
- salajengipun kulawarga pihak kakung sami nyuwun pamit, wigatosing rembak sanes wedal badhe sowan malih
- panutup, atur pangandikan saking kulawarga putri, lan boten kesupen atur salam taklim katurna bpk. X
- Salajengipun wakil kulawarga kondur, lan caos palapuran wonten ngersanipun Rama saha ibu putra kakung wau
Pramila adat nontoni satunggaling adat ingkang luhur,
awit upacara Nontoni boten nilar suba sita anggen sami gesang ing madyaning
brayat agung kang maneka warni
BIBIT, BEBET, BOBOT:
Wigatosing rembag: Upacara Nontoni,
satunggaling adat tiyang sepuh ingkang badhe kagungan kersa mantu, kanthi
pangajab putranipun manggih begja mulya. Mila 3 prekawis kang dados tetimbangan
: BIBIT, BEBET, BOBOT
Sambet bab wau, lanjeng punapa werdinipun
Saking pemanggih kula bab upacara nontoni, najan
kawontena tambah maju, lare sampun sami tepang, nanging jejering tiyang
sepuh kula kinten langkung sae lan prayogi tetep cawe-cawe, paring
tetimbangan. Jaman kawuri tetimbanganipun kados ingkang asring kapireng ingkang
dipun wastani: BIBIT, BEBET LAN BOBOT.
Dene saking pemanggih kula tetimbang punika wonten
saenipun, awit werdinipun :
- Bibit. Gampilipun wiji, asal-usul saking pundi utawi kulawarga kang kados pundi. Awit kula pitados bibit ingkang sae tumusipun damel brayat utawi kulawarga ugi sae, boten gampil crah utawi padudon.
- BEBET. Kinten kula tetimbangan punika ugi tasih perlu, awit; bebet = sipat, watak larenipun, murih saged larasing anggenipun sami bebrayan. Mila pangajabipun murih saged sami mong kinemong antawis satunggal lan satunggalipun. Mila ingkang perlu dipunemut, bilih watak dados sandhanganing tiyang, utawi dados ciri-wancinipun, boten saged ewah.
- BOBOT, tumanduk saged saking kapinteran, saking derajat, utawi saged kadungan raja brana.
Ewa semanten kula sumanggaken. Awit sedaya ugi saking
nasibing lare. Nanging yen ngemuti duk semanten dados tetimbangan bilih BIBIT,
tegesipun wiji, utawi asal-usuling kulawarga, kados pundi sae lan botenipun,
BEBET, tegese derajat turunipun, mligi sipat lan watakipun. BOBOT, tegesipun
larasing gesang ing tembe wingking
Makaten saklumit gambar adat nontoni ingkang kula
mangertosi. Pramila kula sumanggakaken para sutresna budaya badhe
nanggapi.
Bab Adat Lamaran
Kados pundi babaring adat lamaran jaman kawuri lan
kados pundi prayoginipun ing wanci punika ?
Adat ingkang sampun, upacara lamaran katindakaken
saksampunipun angsal sisik melik, lare istri ingkang dados inceranipun cetha
dereng dipun wengku kakung.
Dene urutaning adicara lan uba rampening Lamaran kang
baku
- Atur pambuka saking kulawarga
- Atur panglamar ( saged ngagem surat , atur pangandikan).
- Caos tanda katresnan ( oleh-oleh, maneka warni dhaharan saking ketan, werdinipun murit saged lengket / kelet) tumus sageda lajeng rumaket pepindhaning renggang gula kepyur pulut
- Caos kintun oleh-oleh yen tamu wau kondur
- panutup.
Adat Asok Tukon
Sajatosipun asok tukon, boten perlu dipun acarani,
tegesipun saged sesambetan langkung prei, Dene Asok tukon kathahipun
dipun dadosaken satunggal kaliyan nalika Lamaran. Lan wonten nalika Malam
Midodareni
Dene uba rampe asok tukon :
- Sanggan.
- Busana satunggal pengadeg kagem calon manten putri
- tindhih ( arta kathah sekedhikipun sumangga )
- Oleh-oleh, ujude dhadharan saking ketan
- Yen Eyangipun tasih sugeng, dipun kantheni nyaosi pesing
Bab Pasang Tarub
Saking pemanggih kula Tarub, satunggaling adat mligi
tiyang ingkang badhe kagungan kersa mantu. Liripun jaman kawuri kagem ngawekani
yen tamu ingkang rawuh kathah. Nanging ugi kepara malah saged dados pratanda
bilih ing mriku wonten ingkang kagungan kersa. Kejawi saking punika
ngendikanipun para pini sepuh bilih pasang tarub satunggaling adat ngawekani
dhatengipun bab-bab ingkang boten prayogi, mila tarub ugi dados satunggaling
srana talak balak.
Manut crita kina pasang tarub dados pratanda nyuwun
dumateng ingkang jagi lingkung utawi papan mriku kawentaripun dipun sebat
ingkang mbaureksa, kanthi pangajab murih tumut ngrencang-ngrencangi. Nanging
ugi wonten ingkang kagungan pemanggih dados srana anggenipun nyuwun dumateng
‘Ki Jaka Tarub’ supados kersa mbantu sarta jagi anggenipun kagungan kersa
murih papan wau saged cekap(amot) lan mboten nguciwani anggenipun nampi
para tamu.
Kejawi saking punika pasang Tarub. asring wonten
ingkang ngagem petang utawi tetimbangan ingkang sipatipun dipun wastani
“saat”. Dene tetimbangan wau lajeng kados-kados dados paugeran awit
dinten lan wancinipun dados pathokan, lan wonten bab sanes, kados contonipun
yen sareng naasipun kulawarga. mila pinanggihipun unik. Dene tetimbangan kula
ingkang baken; dinten lan wekdal saged disengkuyung dening sanak sederak punapa
boten, nuwun semu punika kula. Ingkang tentu kemawon boten nilar paugeran Jawi,
awit wewujudan tarub wau estu damel regenging papan, kepara damel aguning
budaya Jawi, sarta saged damel kajen kelingan kang kagungan kersa
Pasang tarub punika saking masang tratak dan bleketepe,
serta pasang tetuwuhan. Dene Tetuwuhan punika kapasang kagem regol
mlebet medalipun tamu.
Tutuwuhan ingkang dipun agem werni-werni, ingkang awujud
who-wohan ( biji ), wit-witan, ingkang kapilih dados lambing punpa ingkang
dados pangajabipun ingkang kagungan kersa. Kadosdene
- Pisang Raja Ayu
- Kelapa ganding
- Tebu wulung
- Pari lan cantle
- ron-ronan ; keluwih,ringin dan kroton lsp
Pasang “Tratak”
Jaman kawuri tratag dipun damel saking “kepang”
nginggilipun katutup “bleketepe”. Bleketepe punika ; nam-naman ron klapa.
Nanging samika tratak umumipun dipun gantos tenda.
Tratak pinggiripun paringi “janur kuning”. Dene masangipun
paugeranipun kadamel mlengkung, werdinipun amayungi. Dene tembung “janur”
ngendikanipun mengku werdi saking ‘jan-nur’, tegeseipun ‘jan’
saking tembung “jane” dene ‘nur’ cahya. Mila werdinipun
Cahya ingkang nyata, utawi terang sanyata. Dene werdinipun masangan
janur kuning dados lambang tetenger ing wanci punika ing mriku wonten manten.(
Yen wis ana janur kuning mlengkung sira aja wani ngganggu wanita iku)
Salajengipun punapa kemawon uba rampe kagem damel
tarub
1. Damel “kajang” utawi tratak, cagak saking
deling ampel utawi wulung (pring), lan payon kadamel kepang , nginggil dipun
sukani nam-naman “bleketepe”, pinggiring tratak dipun rengga janur kuning
kapasang melengkung.
2. Tetuwuhan, kapasang ing ngajeng / regol ‘pintu
masuk’. Tetuwuhan punika saking pisang raja, cengkir gading, tebu wulung,
pari lan cantel, ron kluwih, ron kruton lan ron ringin. Miturut gotheking
ngakathah sedaya wau kapilih mengku pralampita, satunggaling pangajab saking
kang kagungan damel
3. Werdinipun Pisang raja” kapilih kang
sepuh, wonten kalih tundhun” . kang werdinipun lambang pangajab ing tembe
para putra kagungan watak/sipat kados raja ingkang berbudi bawa laksana,
lan tansah dipun pitados tiyang kathah, sarta tansah mranani, kejawi saking
punika mugi gesangipun lare kados dene pisang “rila pejah yen sampun wonten
wohipun”
4. “Pari wulu” kalih unting’ utawi
cantel (salah satunggal) lambang sang pinanganten kathah rejeki, boten
kekirangan.
5. Klapa ganding ‘2 janjang’. Lambang ing tembe
pinangantin saged gesang ing pundi papan, sarta saged migunani gesangipun
mligi brayatipun sumrambah tiyang sanes
6. Tebu wulung’ 2 batang, kapasang kiwa tengen regol
wau pinangka tolak balak, nanging ugi dados lambing mantepaning manah
anggenipun kagungan kersa. Kejawi saking punika pangajabipun pengantin ing
tembe gesang ipun sampun namung pados manisipun kemawon, kadosdene pepatah “habis
manis sepah dibuang”
7. Ron keluwih’, dados lambang supados ing tembe
wingking gesangipun saged tansah ‘linuwih’ , sarta gesangipun saged kacukupan ;
bab raja brana sarta derajat dsb
8. Ron ringin, mengku werdi gesangipun sageda
dados payunging kulawarga, sumrambah dateng masyarakat sakiwa tengenipun.
( nuwun sewu boten malah damel kapitunan )
9. Ron kroton / puring, kejawi dados tolak bala mligi
roh alus ingkang badhe ngganggu kawilujenganpin sarta badhe njugaraken
sesambetanipun bebrayan
Mila tarub satunggaling pratanda pasang tolak balak
sambet anggenipun kulawarga badhe kagungan kersa mantu. Dene janur kuning
kang mlengkung dados lambang bilih lare putri putranipun bapak ( N ) sampun
wonten ingkang mengku. Mila pasangipun kedah melengkung mengku werdi ngrengkuh.
Makaten sawantawis bab tatacara adat Jawi pasang tarub
BAB UPACARA PANGGIH PENGANTEN
GAGRAH NGAYOGYAKARTA
Pepanggihan wanci punika badhe kula aturaken mligi:
- NDUDHAH WIGATOSING UPACARA PANGGIH
- LAMPAHING ADICARA PANGGIH
Ngemuti bilih kabudayan Jawi estu luhur, liripun
mengku sasmita, kebag ing pralampita, awit kebag ing pitutur utawi piwucal
luhur kang sinandi. Ingkang tlonjongipun amargi kawios saking pangandikan utawi
pangajab ingkang kagungan karsa, boten sanes murih sageda sami manggih
kabegjan, gesang kang utami
Dene Adat upacara panggih penganten punika pancen
boten sami antawisipun daerah satunggal lan satunggalipun, kados dene gagrak
Ngayogja kaliyan gagrak Solo, sarta daerah sanesipun, semanten ugi
uba-rampenipun, sarta lampahing adicara. Pemanggih kula, sedaya wau ingkang
dados sumber boten sanes saking kraton, utawi ingkang kagungan panguwaos wedal
semanten. Mila gagrak Yogja ugi saking Kasultanan Kraton Ngayogyakarta
Hadiningrat, semanten ugi gagrak Solo saking kasunanan Kraton Surakarta
Hadiningrat.
Nanging ingkang badhe kula aturaken, mligi upacara
panggih gagrak Ngayogya, ingkang sampun sumebar sarta mekar sak jawining
kraton. Kepara sampun dados paugeran saking para empu ingkang sami pinitados
Dene upacara Manten kula pilah dados kalih perangan
inggih punika:
- A. Upacara sangajenging tarub
- Purwakaning upacara: Manten kakung lan pangombyong yen dumugi ngajeng Tarub kendel, lumarape Sanggan ingkang dipun aturaken Rama-Ibu Manten Putri, kang werdinipun; atur wuninga bilih Manten kakung sampun rawuh, mila nyuwun palilah enggal kersa manggihaken putranipun putri. Yen sanggan sampun katampi, tumuli penganten putri kaboyong medal, dipun purwakani medalipun kembar mayang. Dene padatan kembar mayang kasenggolaken penganten kakung nembe kembar mayang dipun bucal, werdinipun mbucal sesukeripun saha paring pambiwara, yen wanci punika wonten manten .
- Balang-balang suruh / sadak: ( manten putri 3, kakung 4 ) yen sampun sami aben ajeng ( 2-3 m) lajeng sami balang-balangan. Werdinipun mengku pralambang anggenipun sami kapang (kesusu weruh)
- Wijikan, Manten putri mijiki maten kakung wonten ranupada, kanthi ngguyur toya sritaman 3 X. Werdinipun dados tanda anggenipun nucekaken Kakungipun, awit badhe mlebet / ngadani upacara ingkang langkung wigati utawi suci, ugi saged dipun wastani tanda tresnanipun ingkang putri.
- Mecah tigan ayam: Salajengipun manten jumeneng aben ajeng, tumuli Nyi Sembaga mundut tigan kathuthukan larapan maten kekalih, tumuli tigan kapecah / kabanting. Werdinipun dados tandha anggenipun pecah pikiranipun badhe manunggal, lan sageda saged numusi wiji dadi. Salajengipun penganten kekalih kaboyong mlebet
B. Upacara ing nglebet dalem
Manten dipun dherekaen mlebet dening Ibu pengaring,
lan pangombyong Dene Urutaning lampah upacara :
1) Tampa kaya; Manten Kakung
maringi guna kaya manten putri, Werdinipun kakung maringi guna kaya kang
kasuntak kanthi tuntas kagem sisihanipun kang dipun tresnani, mila lajeng dipun
bundheli, nanging tumusing manah tasih dereng pitados, mila lajeng katitipaken
Ibunipun.
2) Dhahar klimah: Kakungipun
mundut sekul kakepel 3X, kaparingaken ing lancaran kang kaasta manten putri,
lajeng kadhahar sisihanipun piyambak, kang kakung namung mirsani kanthi mesem…
bingah. Lajeng sami wijik, lan ngujuk sesarengan.
3) Sungkeman, yen besan badhe
rawuh, prayogi dipun papak, yen sampun lenggah nembe sungkeman. Sepisanan
sungkem tiyang sepuhipun putri, lajeng sungkem tiyang sepuhipun kakung ( besan)
Adicara punika mligi yen mantenipun prawan kaliyan
joko. Awit yen randha asal joko, lan sewalikipun, sarta tasih wonten sambet
sederek, pranataning adicara boten sami. Kejawi punika yen putra manten putri
mbajeng, asring dipun adani langkung rumiyin ngunjuk rujak degan, werdinipun
pinangka pambuka tumuruning wahyu penganten ing kulawarga. (ingkang mbikak
margi / bukak dasar )
Makaten sawentawis adat upacara Panggih Manten gagrah
Ngayogjakarta. Ingkang sampun dados paugeran
Atur Cecala bab Uba rampe upacara panggih, Ing Ngajeng
Tarub:
- Sanggan (pisang raja setangket, ganten, sekar setaman, lan lawe wenang
- Gantal. suruh kalinting isinipun; gambir lan apu katangsuli tali lawe
- Ranupada ( lemek kagem mijiki suku ) lan siwur
- sekar setaman ( mlathi, kenanga lan mawar )
- tigan ayam kampung
Uba rampe upacara, Ing nglebet utawi ing pedaringan
- Kagem tampa kaya; inggih punika:
v arta receh, cacah jangkep,
saking kang alit dumugi ageng piyambak)
v biji-bijian ( wiji = winih)
ingkang saget tuwuh;dele, tholo, kacang ijo, beras, jagung lan sanesipun.
v empon-empon: dlingo bengle
v sekar sritaman,
v Kacu wadha kagem wadah guna
kaya wau.
v Kagem dhahar klimah: sekul
kuning, kanthi lawuh ati ayam kapindang antep, saged dipun pepaki upami ngagem
lalapan, lan sanesipun
v Piring kagem dhahar, Wijikan
lan serbet / kacu
v Unjukan pethak / teh ( lan
rujag degan yen perlu )
Gendhing ingkang dipun agem:
- Gendhing Bindri : kagem ngiringi rawuhipun maten Kakung
- “Ladrang Penganten Pl Barang= kagem upacara wiwit balang-balang dumugi kabotong mlebet dalem
- “Ladrang “Ganti Wibawa Pl Barang, utawi kidung Dhandhanggula penganten kagem upcara kacar-kucur lan sungkeman.
UPACARA PANGGIH PENGANTEN GAGRAH SOLO
Cekaking rembag: Nglajengan punapa sampun iaturaken rikala Minggu
kapengker, upacara panggih gagrak Ngayogyakarta. badhe kula sambet kados
pundi yen gagarak Solo, lan ing pundi bedanipun. Nuwun sewue ingkang kula
aturaken punika, mligi tata ados adat kabudayan sakjawining kraton ingkang
sampun dipun tangsuli dening paugeran-paugeran, kepara sampun kekahaken dados
paugeran umum,
Upacara sangajenging tarub
Panataning pangombyong (pormasi barisan) Maten kakung
- Cucuk lampah (ingkang pinangka wakil keluwarga)
- Sanggan
- Kembar Mayang sepasang
- Maten kakung lan 2 ; pengaring Kakung
- Pangombyong (kulawarga, warga sanesipun. Tiyang sepuh boten tumut )
Panataning lampah (pormasi barisan) Maten Putri
- Cucuk lampah,
- Putri Domas ( Penari gambyong,yen perlu ngagem )
- Kembar Mayang sepasang
- Maten putri lan 2; pengaring Putri
- Tiyang Sepuh.
- Mligi warga nunggal bapa biyung ( boten perlu perlu pengombyong)
Tata rakiting upacara
- Manten kakung rawuh dipun purwakani gending Kebo Giro ( monggang)
- Rombongan dumugi ngajeng Tarub, kang ngasta sanggan lajeng mlebet ( kados Yogja). tumuli Rombongan Manten putri medal .
- Litunan Kembar Mayang, kembar mayang saking kakung kacaosan keluarga, samangke kapajang sakiwa tengening dampar rinengga / pedaringan. Dene kembar mayang saking putri kabucal wonten jawi ( prapatan)
- Balang-balang sadak ( namung kaping sepisan)
- Manten Kakung ngidak tigan ing ranu pada
- Manten putri mijiki sukunipun.
- Manten kaboyong mlebet ngadani adicara kacar-kucur. Nalika mlebet maten kekalih dipun kemuli sindur, Ibunipun. Werdinipun tiyang sepuh nggendhong kekalih putranipun, Mila cakcakanipun Ramanipun wonten ngajeng maten, dene maten kekalih sami nyepengi bangkejan ramanipun, Ibunipun wonten wingking maten kaliyan nyepengi sindur ingkang dipun kemulaken, lanjeng mlebet, dipun rumiyine embar mayang saking kakung wau. Ingkang dipun pandegani cucuk lampah.
- B. Adicara kacar-kucur:
1) Upacara timbangan,
tumindakipun: Ramane Lenggah, lanjeng maten sami dipun pangku pupu kiwa
tengen ramanipun. Tumuli Ibune nyuwun pirsa:”Abot endi Pak?” Ramanipun
paring wangsulan: “Padha wae “
2) Upacara Tandur:: bibar
mangku Ramanipun lajeng jumeneng, tumuli manten kekalik pundhakipundipun
cepengi asta kiwa tengen lajeng kalenggahaken (katuncepaken) mimba tiyang
tandur
3) Upacara Tampa Kaya, sami
Yogya
4) Dahar Klimah, tumindakipun
manten kakung mundut sekul kakepel kaping tiga, dipun paringaken piring ingkang
dipun asta manten putri, lajeng sami dipuin dhahar sesarengan (Kembul dhahar)
lajeng wijik, lan ngujuk sarengan.
5) Yen manten putri bajeng,
lajeng diun adani ngunjuk rujag degan, tumidakipun: Ibu maten mundut rujag
degan, kacaosaken garwanipun, yen sampun diujuk, sisihanipun nyuwun pirsa: ”
Piye pak rasane?
6) Garwanipun mangsuli:”wah
seger sumyah, lajeng rujak dipun suwun Ibunipun, lajeng kaunjuk, kanthi
manthuk-manthuk, lajeng dipun paringaken putra manten kekalih, supados ugi
ngicipi unjuk.
7) Sungkeman, dipun purwakani
metuk besan, yen sampun lenggah, lajeng dipun purwakani sungkeman, caranipun
kados Yogya.
Wigatinging rembag
- Yen sungkeman: prayogi keris boten diagem, yen sampun rampung sungkeman keris dipun agem malih
- Adicara Panggih Manten gagrah Yogya lan Solo betenipun. antawisipun:
1) ngajeng tarub gagrak Solo;
linton kembar mayang, balang-balang suruh namung mbalang kaping 1 X, Lajeng
ngidak tigan, nembe wijikan. Mlebetipun penganten dipun kemuli sindur
Ibunipun
2) Gagrak Yogya, boten wonten
linton kembar mayang, balang-balangan suruh kaping 3 lan 4, lajeng Wijikan,
tigan dipecak/dibanting.
3) Upacara kacar-kucur,:
- Yogya: boten wonten, timbangan ( trajon lan tandur ).
- Yogya, ingkang dhahar namung manten putri. Yen Solo kembul dhahar
3. Yen manten bajeng, gagrak Yogya ngunjukipun rujag
degan bibar upacara kacar-kucur, saderengipun kacar-kucur. Yen Solo
saderengipun kacar-kucur
Makaten sawantawis gambaran upacara panggih manten gagrak
Solo, pramila kula aumanggakaken. Nuwun
Cathetan: Gendhing ingkang dipun agem:
- Gendhing Kebo Giro utawi Monggang kagem Maten kakung rawuh
- Kodhok Ngorek kalajengaken Ktw Laras Maya upacara panggih dumugi kalenggahaken. Kalajengaken Ladrang Mugi Rahayu kagem ngabekten
TANTINGAN
= putra dalem Kakung,
PANANTUNAN
= putra dalem PUTRI
Macul tumpeng
= Putrine luwih tuwa
medot lawe
= tasih misan
Ancik-ancik pipisan
= sepupu ( sak Eyang )
Nyecek mawa ( bugel) = yen
kakunge wis tau krama
Santren, 3 April 2008
R.Suwardanidjaja
BAB UPACARA SANES SAMBETIPUN KALIYAN UPACARA
PANGGIH MANTEN
Upacara Maten
Upacara Maten, ingkang kedadosanipun sambung-sinambung
kados ingkang sampun nate kula aturaken antawisipun bab:
Nontoni, Lamaran, lan asok tukon, Siraman
lan Nyantri sarta Midodareni. Ijab,
Upacara panggih
Kejawi punika ugi wonten upacara ingkang LANGKAHAN,
kang dados tetimbangan inggih punika:
- Yen Nglangkahi : kasebat Upacara langkahan dipun adani umumipun nalika wanci malem midodadreni
- Yen Putra bajeng : kasebat Upacara bubak kawah ( dipun adani sasampunipun upacara ing ngajeng tarub, lan saderengipun upacara kacar-kucur )
- Yen Putra Wuragil : kasebat Upacaara tumplak Punjen ( diadani sasampunipun upacara upacara panggih purna_
Dene yen ngemuti jaman semanten, upacara panggih
dipun bedakaken yen kawontenanipun putra-putra penganten kados antawisipun:
Upacara panggih yen Prawan kaliyan Jaka ingkang
mastani tigas kawuryan, dene yen putra manten putri mbajeng dipurwakani Tiyang
sepuh ngunjuk rujag degan. Dipun wastani “BUBAK KAWAH”. Ingkang sampun
nate kula aturaken. Ingkang werdinipun Upacara punika mbok menawi punika
mendhet saking berkahipun Kyai Ageng Pemanahan nalika angsal gaibing Pangeran
yen badhe nurunaken dat ratu kang pinunjul, karana ngunjuk deganipun ki
Giring, Mila ing upacara Panggih tiyang sepuh sami ngunjuk toya degan ugi
putra penganten, pamrihipun ing bejang putranipun saged gadhah turun ingkang
luhur utawi dados priyagung, ingkang gesangipun boten kekirang (ingkang umum
sami mestani ngunjuk rujak degan)
Upacara panggih Prawan asal jaka lan tasih naning
tasih sederek piyambak, dene manut silsilah kang estri langkung sepuh,
upacaranipun ingkang kakung saratipun inggih punika macul tumpeng
kanthi mancik sak nginggiling pipisan, tumuli kalajengaken nrajang lawe
wenang.. lajeng nembe dipun adani upacara panggih. Nanging yen kakungipun langkung
sepuh, manten nrajang lawe wenang, mboten ngangge macul tumpeng
Upacara Prawan kaliyan Dhudha kembang. Dene
pangrakiting upacara inggi punika ; saderengipun upacara panggih dipun acarani
manten putri nyiram bugel ( tumper) ngagem toya wonten ngajeng tarub, dados
saderengipun upacara panggih. Werdinipun, manten putri arsa nampi lan adhe
memper, nyirep punapa ingkang sampun nate dipun lampahi dening manten kakung
duk semanten, inggih klebet kekajengan, kareman utawi watakipun
Upacara Randha kembang kaliyan Jaka, dene upacaranipun
sami, namung ingkang nyiram toya ingkang kakung
0 Komentar